ROLURILE FORMĂRII PROFESIONALE CONTINUE FORMALE

Așa cum am mai spus formarea profesională poate fi realizată prin forțe proprii, bazate pe autoformare sau poate fi integrată într-un proces organizat și formal derulat sub coordonarea unor experți ce-și asumă rolul de formator.

În cele ce urmează vom încerca să realizăm o prezentare a rolurilor ce pot fi atribuite formării profesionale formale, organizate și vă vom lăsa pe voi, dragi cititori, să analizați ce beneficii decurg din roluri precum:

Rolul de transmitere de informații și cunoștințe

Un prim rol al FPC formale, ghidate, este aceea de transmițător de informații și cunoștințe specifice și concise tipului de formare. Formatorul livrează, prin intermediul instrumentelor și tehnicilor de comunicare moderne, informații de calitate, în unități organizate logic, într-o perioadă scurtă de timp, iar cursanții au oportunitatea de a o recepționa. Rigurozitatea formatorului în sistematizarea informației esențiale are efecte beneficie asupra proceselor de învățare ale cursanților, prin exersarea operațiilor de gândire logică și aplicată.

Rolul demonstrativ

Formarea profesională formală are capacitatea de a crește nivelul de accesibilitate în înțelegerea unor procese și fenomene ample și complexe, specifice domeniului de studiu, prin substituirea unor obiecte și fenomene  reale sau prin vizualizarea unor procese și fenomene de observație directe. Demonstrația dă posibilitatea formatorului să exemplifice cunoașterea aflată în centrul învățării în condiții de siguranță pentru participanți.

Rolul estetic

Utilizarea unor mijloace de formare calitative, diversificate, prin intermediul unor tehnici audio-vizuale adecvate (prezentări; filme, diapozitive; fotografii) stimulează latura percepției  esteticii din procesele și elementele supuse analizei de învățare. Acest rol poate trece neobservat sau poate fi adus în atenția cursanților prin analiza rezultatelor obținute de aceștia în cadrul acțiunilor practice exersate.  De multe ori, estetica reprezintă un indicator cert al calității și atenției la detalii dintr-un proces de muncă.

Rolul de motivare pentru dezvoltare profesională

Formarea profesională are capacitatea să aducă în atenția cursanților informații care declanșează curiozitatea, nevoia de a testa și experimenta, aspecte capabile să declanșeze stări emoționale și interesul pentru domeniul aflat în procesul de asimilare.

Rolul de evaluare și reglare

Formarea profesională continuă permite cursanților să-și evalueze baza de informații și cunoștințe stocată în memoria profesională teoretică și practică prin identificarea acelor puncte de conexiune și interdependență cu noile date aflate în proces de învățare.  Acest proces contribuie la reglarea bagajului de cunoștințe în conformitate cu noile evoluții din piața de profil.