În cadrul de abordare a formării profesionale continue este important să evidențiem rolul esențial al autoeducației, acest act permanent și personal al educației, derulat cu intenție interioară, continuu și dincolo de orice condiționare externă.
Este interesant de observat faptul că, autoeducația devine un proces activ atunci când o persoană ajunge la o anumită capacitate de autoanaliză și discernământ, calități personale ce-i permit să devină conștient de capacitățile proprii, de punctele tari, de punctele slabe, de mijloacele și instrumentele pe care le poate folosi pentru a se autodepăși și a deveni cea mai bună variantă personală. Altfel spus, autoeducația este procesul prin care o persoană alege de bună voie să se educe pe sine, să devină simultan profesor și elev, observator și observat, îmbinând însușirile sale superioare cu nevoile și interesele sale, pe baza unor forțe de voință și energie pe care trebuie să le găsească chiar în interiorul său.
Procesul de autoeducație este important, dar el este susținut și pregătit de procesul de educație, deoarece educația este cea care formează și consolidează edificiul cunoașterii prin livrarea, pe etape de dezvoltare, de cunoștințe, formarea de deprinderi și abilități psihice și fizice, stimulând acest apetit al extinderii ariei de cunoaștere.
Autoeducația în lumea contemporană, lume caracterizată de complexitate, schimbări rapide și de un volum imens de informații livrate cu suportul tehnologiei, poate deveni cu ușurință o provocare atunci când lipsește edificiul educației de bază, formal, ca factor formativ al spiritului critic și de analiză. Din acest motiv, apreciem că, înainte de orice proces de autoformare, este esențială formarea coordonată capabilă să furnizeze repere solide de analiză și discernământ.
Autoeducația este așadar un proces al formării permanente, cu cele două laturi interactive, generală și profesională, dar pentru a avea garanția unor rezultate optime recomandăm foarte mult realism cu privire la edificiul de date, informații și abilități cu care plecăm la drum și, reîntoarcerea ori de câte ori este nevoie la suportul formării profesionale continue prin intermediul formelor de învățământ organizate capabile să susțină crearea unui concept adecvat față de autoformare și autoînvățare.
La finalul acestei expuneri, vă provocăm să vă faceți o autoanaliză și să apreciați singuri unde se află, pe lista proprie de priorități, procesul de autoformare, respectiv ce direcții sunt de interes și cum vă impactează calitatea vieții toate aceste aspecte ce vă caracterizează.
Iar dacă sunteți deschiși la formare și vreți să mai învățați lucruri noi vă așteptăm alături de noi să beneficiați de toate oportunitățile oferite de proiectul aflat în implementare.