Pentru a oferi și persoanelor cu dizabilități accesul la informații cuprinse într-un document electronic, într-un mod ușor de citit și parcurs, se recomandă implementarea unui set de reguli la momentul redactării acestui document.

În cele ce urmează vom trece în revistă câteva sfaturi ce contribuie în mod direct la creșterea nivelul de cunoștințe în acest sens pentru orice potențial creator de documente digitale.

SFATUL 1: Cunoașterea publicului căruia îi este adresat documentul.

Înainte de redactarea unui document este indicat să apreciem dacă acesta poate fi util  și poate servi și intereselor persoanelor cu dizabilități.  În caz afirmativ trebuie să luăm în considerare faptul că vom utiliza un stil de scriere simplu, fără fraze complicate ci, doar propoziții și paragrafe scurte, completate de imagini explicative ce completează textul.

SFATUL 2: Alegerea unui font adecvat sub aspectul dimensiunii și stilului.

Fontul ales pentru scriere va fi dintr-o familie ce susține distingerea majusculelor de minuscule, iar dimensiunea minimă de scriere va porni de la 12 puncte.

Stilul de fonturi din familia sans serif (ex: Arial; Verdana; Tahoma; Calibriare) se remarcă printr-un design ce respectă această indicație.  Indiferent de familia de fonturi, stilul italic nu va fi utilizat.

SFATUL 3: Alegerea unui contrast de culoare suficient, între font și fundal.

Un contrast suficient este cel ce se încadrează la un raport 7:1.

În cazul unui text mai mare raportul de contrast poate fi de minim 4,5:1.

SFATUL 4: Completarea imaginilor, fotografiilor, graficelor, ce au relevanță pentru conținut, cu texte descriptive.

Adăugarea de texte ce descriu elementele non-text dintr-un document, de tip: imagine, fotografie, grafic, sunt esențiale pentru persoanele care utilizează cititoare de ecran. Textul explicativ va fi scurt, concis, de maxim 2 propoziții și va face referire la conținutul elementului non-text.

SFATUL 5: Organizați conținutul într-o structură logică și ierarhică de titluri și subtitluri.

Facilitarea citirii și înțelegerii conținutului dintr-un text va fi susținut printr-o organizare ierarhică și logică a secțiunilor.

Fiecare secțiune va avea un titlul simplu ce reflectă conținutul paragrafului ce urmează. Numărul de titluri și subtitluri nu trebuie să fie excesiv.

SFATUL 6: În cuprinsul textului vor fi adăugate tabele doar atunci când informația nu poate fi altfel expusă.

Tabelele incluse trebuie să fie simple, cu un capăt expus pe coloane nu pe rânduri și încadrate pe o singură pagină.

SFATUL 7: Oferiți surse suplimentare de informare prin adăugare de linkuri sau hiperlinkuri.

În cazul documentelor cu conținuturi accesibile linkurile sunt introduse printr-o indicație simplă, cum ar fi: „Vizitați site-ul web al proiectului” ce încorporează și linkul corespondent.

Expresiile „faceți clic aici” sau „aici” vor fi excluse.

SFATUL 8: Setați limba documentului în funcție de cititorul vizat.

Setarea limbii documentului permite cititoarelor de ecran să identifice cuvinte în diferite limbi și ajută software-ul să pronunțe și să intoneze corect cuvintele.

Sfaturile enumerate sunt câteva din cele mai importante și facile elemente ce pot fi respectate cu ușurință de orice creator de documente digitale ce vor fi citite și de persoane cu dizabilități. Așadar vă recomandăm să le rețineți și să le aplicați ori de câte ori apreciați că este necesar acest lucru.

PS: Dacă-ți dorești o societate evoluată distribuie și tu informarea.