Industria, inovația și infrastructura sunt zone economice de importanță națională, impuse de epoca modernă, nevoia de sustenabilitate și ritmul tehnologic alert în care evoluăm, context în care printre cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) adoptate de Organizația Națiunilor Unite, ODD 9 – Industrie, Inovație și Infrastructură ocupă un loc central, vizând construirea unei economii moderne, competitive și incluzive.

Acest obiectiv propune prin Strategia națională pentru dezvoltarea durabilă a României atingerea până în 2030 a următoarelor ținte:

  • 9.1 Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii calitative, fiabile, durabile și puternice pentru a sprijini dezvoltarea economică și bunăstarea oamenilor, cu accent pe accesul larg și echitabil pentru toți;
  • 9.2 Reabilitarea industriilor pentru a deveni durabile, cu eficiență sporită în utilizarea resurselor;
  • 9.3 Stimularea cu precădere a economiei digitale și investițiilor industriale care se situează în zona mai profitabilă a lanțului valoric;
  • 9.4 Întărirea cercetării științifice, modernizarea capacităților tehnologice ale sectoarelor industriale; încurajarea inovațiilor și creșterea semnificativă a numărului de angajați în cercetare și dezvoltare.

În acest context, formarea profesională devine un pilon esențial pentru atingerea acestor obiective, prin dezvoltarea capitalului uman capabil să susțină progresul tehnologic și modernizarea infrastructurii.

ASTFEL:
1. Industria modernă are nevoie de oameni bine pregătiți
Pentru a construi o industrie durabilă și rezilientă, este nevoie de lucrători calificați, capabili să utilizeze echipamente moderne și să se adapteze rapid la cerințele pieței. Formarea profesională oferă adulților și tinerilor, în aceeași măsură, oportunitatea de a învăța meserii relevante, cu aplicabilitate imediată, dar și de a dezvolta competențe tehnice și digitale cerute într-o economie industrială modernă. Astfel, școlile profesionale și tehnice contribuie direct la crearea unei forțe de muncă apte să susțină dezvoltarea industrială durabilă.

2. Inovația pornește din educație și formare
Un sistem de formare profesională modern nu înseamnă doar instruire practică, ci și deschidere către inovație. Cursanții sunt încurajați să gândească creativ, să propună soluții noi și să experimenteze tehnologii emergente. Prin laboratoare moderne, proiecte interdisciplinare și parteneriate cu sectorul privat, formarea profesională devine un catalizator al inovării. O generație de oameni formați în spiritul gândirii inovatoare poate aduce schimbări reale în industrie, tehnologie și infrastructură.

3. Infrastructura inteligentă are nevoie de specialiști competenți
Dezvoltarea unei infrastructuri moderne – fie că vorbim de transporturi, energie, comunicații sau construcții – presupune implicarea unor specialiști bine pregătiți în domeniile tehnice. Formarea profesională oferă exact această pregătire, adaptată la nevoile reale ale societății și ale economiei. Prin stagii de practică, simulări și utilizarea echipamentelor de ultimă generație, cursanții capătă experiență concretă, devenind profesioniști capabili să contribuie la construirea unui viitor durabil.

Concluzie
Formarea profesională joacă un rol crucial în atingerea Obiectivului 9 de Dezvoltare Durabilă, prin pregătirea resursei umane care va modela industria, va susține inovația și va contribui la modernizarea infrastructurii. Investind în educația profesională, investim în progresul economic, în sustenabilitate și într-un viitor construit pe cunoaștere și competență.