Asigurarea unei educaţii de calitate, susținerea șanselor de învăţare de-a lungul vieţii pentru toţi și crearea de oportunități de învățare de-a lungul vieţii pentru toţi, reprezintă cel de-al patrulea obiectiv de dezvoltare durabilă din perspectiva Agendei 2030.

La baza acestui obiectiv se află însăși conștientizarea faptului că educația, ca factor și proces specific oricărei societăți ce dorește a se dezvolta, este implicat și susține toate domeniile de activitate personală și profesională. Ca atare, educația trebuie să devină un scop și obiectiv constant și permanent al oricărei ființe umane și societăți ce-și dorește să evolueze, să se dezvoltare și să se alinieze în mod optim la dinamica contextului și mediului de viață.

Țintele acestui obiectiv de dezvoltare durabilă, conform AGENDEI 2030, sunt:

  • „4.1 Până în 2030, asigurarea faptului că toate fetele și toți băieții absolvă învățământul primar și secundar gratuit, echitabil și calitativ, care să conducă la rezultate relevante și eficiente pe planul învățării
  • 4.2 Până în 2030, asigurarea faptului că toate fetele și toti băieții au acces la dezvoltarea timpurie de calitate, îngrijire și educația preșcolară, astfel încât să fie pregătiți pentru învățământul primar.
  • 4.3 Până în 2030, asigurarea accesului egal pentru toate femeile și toți bărbații la educație tehnică, vocațională și terțiară, inclusiv universitară, accesibilă și calitativă.
  • 4.4 Până în 2030, creșterea substanțială a numărului de tineri și adulți care dețin competențe relevante, inclusiv competențe tehnice și vocaționale, care sa faciliteze angajarea, crearea de locuri de muncă decente și antreprenoriatul.
  • 4.5 Până în 2030, eliminarea disparităților între sexe în educație și asigurarea accesului egal la toate nivelurile de învățământ și formare profesională a persoanelor vulnerabile, inclusiv a persoanelor cu dizabilități, a populațiilor indigene și a copiilor aflați în situații vulnerabile
  • 4.6 Până în 2030, asigurarea faptului ca toți tinerii și o proporție substanțială a adulților, atât bărbați, cât și femei, dispun de competențe elementare, precum alfabetizarea și aritmetica elementară.
  • 4.7 Până în 2030, asigurarea faptului că toți elevii dobândesc cunoștințele și competențele necesare pentru promovarea dezvoltării durabile, inclusiv, printre altele, prin educația pentru dezvoltare durabilă și stiluri de viață durabile, drepturile omului, egalitatea de gen, promovarea unei culturi a păcii și non-violenței, cetățenia globală și aprecierea diversității culturale și a contribuției culturii la dezvoltarea durabilă”.

Din lectura țintelor subscrise acestui obiectiv observăm faptul că educația nu are vârstă, fiind vizate toate categoriile sociale: copii, tineri și adulți, femei și bărbați deopotrivă, dar ea îmbrăca caracteristici și forme diferite de manifestare în funcție de vârstă și nevoile specifice fiecărei perioade.

Pe scurt, educația înseamnă acumularea de informații și date, formarea de abilități și deprinderi, adaptare la mediul de viață, direcționarea optimă a resurselor de timp și energie. Atunci când oamenii sunt capabili să obțină o educație de calitate, ei își pot depăși vulnerabilitățile, pot înțelege diferențele și îndepărta inegalitățile, înțeleg cum pot avea o viață mai sănătoasă și mai durabilă, își pot șterge prejudecățile și promova toleranța. Educația are ca rezultat calitatea vieții, deoarece așa cum ne arată și originea acestui cuvânt, substantivul „educațio”, ea înseamnă creștere, hrănire, cultivare.

Fiind atât de importantă, educația trebuie susținută de noi toți, prin fapte mici sau mari. Promovarea subiectului, susținerea unui copil sau tânăr să-și continue studiile și să nu abandoneze școala, dezvoltarea de oportunități de formare pentru adulți, dezvoltarea de materiale de formare atractive, interactive și ușor de înțeles, formarea proprie continuă formală sau informală, crearea timpului de lectură, etc. sunt tot atâtea acțiuni concrete în direcția educației de calitate.

Nu uitați: ”Atunci când copiilor li se refuză educația, societatea în ansamblu pierde. Deoarece educația este mai mult decât un drept. Educația este un remediu. Într-o lume atinsă de criza economică, conflicte și boli contagioase, educația poate să fie o cale de dezvoltare … un impuls pentru sănătatea publică … o piatră de temelie spre pace.” Regina Rania, Regina Consoartă a Iordaniei, UNICEF, Distins Susținător al Copiilor.

PS: Dacă-ți dorești o societate evoluată distribuie și tu informarea.