Competențele digitale reprezintă un set de competențe esențiale de lucru cu echipamentele și instrumentele digitale (calculatoare, tablete, telefoane, aplicații, internet, etc.) ce au pătruns în viața noastră personală și profesională.

Aparent aceste competențe par simple dar, în realitate, ele sunt extrem de diversificate și, fiecare dintre ele include un alt nivel de complexitate. Astfel, sub umbrela denumirii de COMPETENȚE DIGITALE, pe piața formării profesionale din România există o diversitate de cursuri ce se diferențiază între ele prin tematica abordată și nivelul, inițiere, de bază, avansat, de specialitate, pe care îl propune în expunerea tematicii.

Ca urmare, pentru ca o persoană să ia cea mai bună decizie în ceea ce privește cursul de competențe digitale pe care dorește să-l parcurgă, noi recomandăm luarea în considerare a câtorva criterii, precum:

  • Autoevaluarea nivelului de cunoștințe din zona competențelor digitale deținut. Această evaluare este indicat să se realizeze cu instrumente și nu prin autoapreciere deoarece este posibil să ne supraevaluăm competențele digitale. Pe site-ul https://europa.eu/europass/digitalskills avem acces gratuit la un astfel de instrument de evaluare, interesant și util totodată.

  • Evaluarea obiectivă a ariei de utilizare a competențelor digitale și a scopului, respectiv a interesului pentru care utilizăm aceste competențe. Sarcinile din fișa de post a profesiei, echipamentele de lucru, aplicațiile digitale pe care le folosim în tot acest proces al muncii sau al vieții personale, sunt tot atâtea elemente ce ne indică scopul și interesul către anumite competențe digitale. Trebuie să vedem faptul că există posibilitatea și nevoia de a excela pe anumite capitole digitale și cunoașterea de bază a altor cunoștințe digitale. După cum am spus, ele sunt foarte complexe și diversificate, ca atare este dificil să le cuprindem pe toate.

  • Căutarea pe piața furnizorilor de formare a celor ce livrează cursuri de competențe digitale și colectarea detaliilor privind tematica cursurilor furnizate și experiența practică a formatorilor în domeniu. Aceste detalii sunt cele ce ne vor asigura de complementaritatea cu scopul și interesul personal și posibilitatea de a ne clarifica acele aspecte confuze identificate pe parcurs.

    În identificarea cursurilor de interes am putea să ținem cont că există și ocupații, clar definite în COR, ce au la bază exclusiv competențe digitale, așadar cursul poate avea o denumire diferită. O să dăm aici exemplu ocupației de EDITOR IMAGINE pentru care se pot parcurge cursuri de formare cu aceeași denumire. Tematica cursului include în esență formarea unor competențe digitale specifice (Compunerea efectelor speciale de montaj; Elaborarea soluţiilor pentru asigurarea calităţii artistice a montajului realizat; Înregistrarea şi copierea materialelor audio – video; Realizarea montajului complex; Realizarea montajului simplu) deși cursul nu are de numirea expresă de curs de competențe digitale.

  • În alegerea cursurilor de competențe digitale trebuie să observăm și care sunt acele teme pe care trebuie să le cunoaștem indiferent de activitatea noastră profesională și personală. Cu titlu de exemplu, aici vom aminti competențele digitale în ceea ce privește securitatea cibernetică, deoarece „securitatea informațiilor înseamnă protejarea informațiilor față de o gamă largă de amenințări și vulnerabilități pentru a asigura continuitatea optimă a activității și reducerea riscului personal și/sau organizațional.”

  • Costul cursurilor și raportul preț = cunoaștere. Aici vom puncta faptul că, întotdeauna va fi o decizie înțeleaptă, alegerea de a valorifica orice oportunitate de formare gratuită identificată pe piață în domeniul competențelor digitale cu implicații în orice domeniu de activitate, pentru că ele ne vor îmbunătăți și consolida deprinderile existente.

În concluzie, dispozitivele și aplicațiile digitale au devenit componente uzuale a activității noastre zilnice, pătrunzând în toate aspectele vieții profesionale și personale, context în care alegerea formării în domeniul competențelor digitale este și va rămâne, probabil mult timp de acum înainte, o prioritate a oricărei persoane responsabile.

PS: Dacă-ți dorești o societate evoluată distribuie și tu informarea.