Asigurarea unei educaţii de calitate, susținerea șanselor de învăţare de-a lungul vieţii pentru toţi și crearea de oportunități de învățare de-a lungul vieţii pentru toţi, reprezintă cel de-al patrulea obiectiv de dezvoltare durabilă din perspectiva Agendei 2030.
La baza acestui obiectiv se află însăși conștientizarea faptului că educația, ca factor și proces specific oricărei societăți ce dorește a se dezvolta, este implicat și susține toate domeniile de activitate personală și profesională. Ca atare, educația trebuie să devină un scop și obiectiv constant și permanent al oricărei ființe umane și societăți ce-și dorește să evolueze, să se dezvoltare și să se alinieze în mod optim la dinamica contextului și mediului de viață.
Țintele acestui obiectiv de dezvoltare durabilă, conform AGENDEI 2030, sunt:
Din lectura țintelor subscrise acestui obiectiv observăm faptul că educația nu are vârstă, fiind vizate toate categoriile sociale: copii, tineri și adulți, femei și bărbați deopotrivă, dar ea îmbrăca caracteristici și forme diferite de manifestare în funcție de vârstă și nevoile specifice fiecărei perioade.
Pe scurt, educația înseamnă acumularea de informații și date, formarea de abilități și deprinderi, adaptare la mediul de viață, direcționarea optimă a resurselor de timp și energie. Atunci când oamenii sunt capabili să obțină o educație de calitate, ei își pot depăși vulnerabilitățile, pot înțelege diferențele și îndepărta inegalitățile, înțeleg cum pot avea o viață mai sănătoasă și mai durabilă, își pot șterge prejudecățile și promova toleranța. Educația are ca rezultat calitatea vieții, deoarece așa cum ne arată și originea acestui cuvânt, substantivul „educațio”, ea înseamnă creștere, hrănire, cultivare.
Fiind atât de importantă, educația trebuie susținută de noi toți, prin fapte mici sau mari. Promovarea subiectului, susținerea unui copil sau tânăr să-și continue studiile și să nu abandoneze școala, dezvoltarea de oportunități de formare pentru adulți, dezvoltarea de materiale de formare atractive, interactive și ușor de înțeles, formarea proprie continuă formală sau informală, crearea timpului de lectură, etc. sunt tot atâtea acțiuni concrete în direcția educației de calitate.
Nu uitați: ”Atunci când copiilor li se refuză educația, societatea în ansamblu pierde. Deoarece educația este mai mult decât un drept. Educația este un remediu. Într-o lume atinsă de criza economică, conflicte și boli contagioase, educația poate să fie o cale de dezvoltare … un impuls pentru sănătatea publică … o piatră de temelie spre pace.” Regina Rania, Regina Consoartă a Iordaniei, UNICEF, Distins Susținător al Copiilor.
PS: Dacă-ți dorești o societate evoluată distribuie și tu informarea.