Având cunoașterea acestui subiect vei face alegeri bune pentru tine, așa că hai să-ți clarificăm unele aspecte legate de formarea profesională continuă.

Formarea profesională continuă poate fi: formală, nonformală și informală.

Formarea informală este un proces de învățare din contexte uzuale de viață, având loc în mod natural,  indiferent de opțiunea noastră conștientă. Altfel spus, prin tot ceea ce facem zi de zi, prin toate provocările și alegerile de zi cu zi, noi învățăm. Dată fiind această caracteristică, putem observa că învățarea informală include abilități și competențe generale, de supraviețuire și adaptare la problematica vieții, factorul extern fiind esențial în direcționarea acestui proces. În funcție de cât de buni și atenți suntem la acest proces de învățare putem gestiona mai eficient situațiile stresante întâlnite în procesele de muncă și personale.

Formarea nonformală este o învățare structurată, într-un cadru dedicat, ce poate include obiective și teme de formare prestabilite, dar cursurile sunt mult mai flexibile și nu se bazează pe o programă standard, noțiunile predate adaptându-se din mers la nevoile persoanelor. Acest tip de formare include preponderent experimentare practică specifică caracteristicilor locului de muncă. Absolvirea acestui tip de instruire oferă acces la dovezi documentare legale, recunoscute la nivel de angajator și/sau național, după caz.

Formarea formală este o învățare bazată pe un set de reglementări legale și are o programă fixă în ceea ce privește obiectivele, temele și instrumentele de formare. Este o formare standardizată, iar absolvirea acestui tip de instruire oferă acces la dovezi documentare legale, recunoscute la nivel de angajator și/sau la nivel național și/sau la nivel  internațional, după caz.

Formarea formală îți oferă opțiuni de a alege un nivel: inițiere, specializare, perfecționare sau calificare (de nivel 1, de nivel 2, de nivel 3, de nivel 4). Alegerea pleacă de la propriul nivel de educație inițială finalizată (studii primare, gimnaziale, liceale, universitare) corelată cu ideea personală de dezvoltare profesională.

Dacă nu știi nimic dintr-un domeniu dar îți dorești să-l studiezi poți începe cu un program de inițiere sau de calificare de nivel 1.  Aceste programe te ajută să faci primii pași și să testezi dacă tematica abordată acoperă interesele tale.

Voi veni cu un exemplu concret. O persoană s-a înscris la un curs de PEISAGIST din dorința de a învăța cum să îngrijească plantele și pomii fructiferi. După începerea cursului și-a dat seama că se afla la cursul nepotrivit. Peisagistul învață să facă proiecte de organizare și design a cadrului natural, exterior, specific unui mediu. Nimic despre îngrijirea plantelor la nivelul așteptat. Este adevărat că această confuzie putea fi evitată dacă ar fi studiat lista de competențe specifice acestei profesii, lista ce este redată în standardul ocupațional subscris profesiei.

Revenind însă, este la fel de posibil ca tematica să se plieze pe interesele tale dar să conștientizezi că  nu-ți place efectiv ca atribuții și responsabilitate ceea ce presupune o profesie.

Dacă cunoști și-ți place un domeniu dar vrei să fii foarte bine pregătit pe un segment definit atunci poți face un curs de perfecționare sau un curs de calificare nivel 3 sau 4.  La fel ca și-n cazul precedent ai la îndemână standardul ocupațional al profesiei vizate și, suplimentar, poți adresa întrebări furnizorului de formare profesională, apoi poți compara informațiile obținute, asigurându-te, întotdeauna, că vei învăța ce scrie în standardul ocupațional.

Ca și exemplu, pot spune că o perioadă lungă de timp am văzut pe piața formării din România că unii furnizori de formare în cazul cursului de OPERATOR CALCULATOR ELECTRONIC ȘI REȚELE predau noțiuni specifice ocupației de OPERATOR INTRODUCERE, VALIDARE ȘI PRELUCRARE DATE. Aparent este tot despre operare PC, teoretic și practic, sunt două ocupații diferite cu competențe total diferite.

Întorcându-ne la proiectul nostru, vă vom face o scurtă trecere în revistă a sesiunilor de formare profesională continuă  pe care le vom susține prin proiect, urmând ca persoanele interesate să ne contacteze în mod direct pentru detalii:

  • CURS COMPETENȚE DIGITALE, nivel avansat.

    Tematica cursului va include: Termeni și definiții specifici; Prezentarea procedurilor utilizate în schimbul electronic de informații și managementul documentelor electronice; Reguli de lucru în schimbul electronic de informații și managementul documentelor electronice; Amenințări informatice; Modalitățile de protejare (securizare) a echipamentelor informatice PC/Laptop în calitate de utilizator; Modalități de protejare (securizare) a documentelor prelucrate format digital, în calitate de utilizator; Modalități de protejare (securizare) a unei rețele de calculatoare, în calitate de utilizator; Modalități de protejare (securizare) a accesului și a navigării pe Internet, în calitate de utilizator.

  • CURS MANAGER ÎMBUNĂTĂȚIRI PROCESE, perfecționare;

    Tematica cursului va include subiecte precum: Evaluarea nivelului propriu de pregătire profesională; Autoevaluarea; Metode de identificare a necesarului de instruire Echipa și munca în echipă; Ascultarea activă; Analiza comportamentală; Sursele şi formele de pregătire profesională Metoda SWOT; Motivarea și automotivarea; Dezvoltarea creativității; Planul de dezvoltare personală; Planul de dezvoltare a carierei SWOT; Inventarul de interese Jackson – elaborarea unui plan individual al carierei;

  • CURS SUDOR ELECTRIC calificare nivel 2;

    Tematica cursului va include subiectele incluse în Standardul Ocupațional.
    Link standard:
    https://intern.anc.edu.ro/virtualanc/crud/standarde/standarde_ocupationale/brain/upload/Sudor.electric.pdf

  • CURS MAȘINIST UTILAJE ȘI TERASAMENTE CALE calificare nivel 3;

    Tematica cursului va include subiectele incluse în Standardul de Pregătire Profesională.
    Link standard:
    https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Invatamant-Preuniversitar/2016/profesional/professional%20SPP/mecanica/SPP_niv3_Masinist_utilaje_cale%20si%20terasamente.pdf

  • CURS RESPONSABIL GESTIUNE DESEURI, nivel specializare;

    Tematica cursului va include teme specifice legate de gestionarea eficientă a deșeurilor, evidența și raportarea datelor referitoare la deșeuri.

  • CURS COMPETENTE ACHIZIȚII VERZI, nivel perfecționare;

    Tematica cursului va include subiecte privind aplicarea legislației specifice din domeniul achizițiilor, planificarea, derularea și finalizarea procedurilor privind achizițiile verzi.

Complementar vom pregăti și vom asigura acces la module de elearning pentru următoarele teme secundare sau orizontale:

  • MODUL_COMPETENȚE NEDISCRIMINARE ȘI EGALITATE DE ȘANSE;

    Tematică va face referință la: Conceptul de discriminare; Forme de discriminare; Egalitate de șanse; Bune practici NEDISICRIMINARE în muncă;

  • MODUL COMPETENȚE ACCESIBILITATEA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI;

    Tematică va face referință la: Cadrul general privind drepturile persoanelor cu dizabilități; Tipuri de dizabilități; Stereotipuri și prejudecăți; Măsuri de accesibilizare a mediului fizic, informațional și comunicațional pentru persoane cu dizabilități

  • MODUL COMPETENȚE EVALUATOR IMUNIZARE LA SCHIMBĂRI CLIMATICE;

    Tematica va face referință la: Schimbare climatică_concept și înțelegere; Surse de informații privind schimbări climatice; Analiza impactului tehnologiei proprii asupra schimbărilor climatice; Adaptarea tehnologiei utilizate pentru reziliența și sustenabilitate la efectele schimbărilor climatice.

PS: Dacă-ți dorești o societate evoluată distribuie și tu informarea.