Nediscriminarea este un principiu fundamental în legislația europeană, cuprins în Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene. Conform acestui principiu, nicio persoană nu trebuie să fie dezavantajată sau exclusă din cauza unor factori precum sexul, rasa, etnia, religia, orientarea sexuală, vârsta sau dizabilitățile. Corelat cu această definiție generală, aplicarea acestui principiu trebuie să includă în mod activ, promovarea accesibilității și a egalității de șanse în educație și formare profesională.

Accesibilitatea în educație și formare profesională se referă la eliminarea barierelor care împiedică accesul persoanelor vulnerabile la oportunitățile de învățare și dezvoltare profesională. Aceasta poate însemna adaptarea curriculelor, implementarea tehnologiilor asistive pentru persoanele cu dizabilități sau promovarea programelor de sprijin pentru minorități și grupuri defavorizate. Indiferent de mijlocul selectat, accesibilitatea este esențială pentru a ne asigura că toți cetățenii au șansa de a-și dezvolta competențele și de a participa activ în societate și pe piața muncii.

Din perspectiva formării profesionale continue, observăm faptul că, Cadrul European al Calificărilor oferă o platformă comună care permite adaptarea la nevoile diverselor grupuri sociale. Dintre măsurile prezentate și integrate pentru a sprijini accesibilitatea, amintim:

  • Adaptarea materialelor și a resurselor educaționale: Pentru a sprijini persoanele cu dizabilități, materialele de învățare și evaluare sunt din ce în ce mai des disponibile într-o gamă largă de formate accesibile (braille, subtitrări, limbajul semnelor, etc.). Acest lucru le permite persoanelor cu nevoi speciale să participe pe deplin la procesul educațional.
  • Recunoașterea competențelor obținute informal: Persoanele din grupuri defavorizate, cum ar fi migranții sau cei care au fost excluși din sistemele formale de educație, pot beneficia de recunoașterea competențelor dobândite în contexte informale sau non-formale, cum ar fi locurile de muncă anterioare sau experiențele de viață. Acest lucru contribuie la integrarea mai rapidă și mai eficientă pe piața muncii.
  • Dezvoltarea și implementarea de programe europene, ex: Programul Erasmus plus; FSE+; alte inițiative de sprijin, ce au fost concepute pentru a încuraja mobilitatea și schimbul de cunoștințe între statele membre, având un accent puternic pe incluziune și diversitate. Studenții și cursanții din grupuri vulnerabile beneficiază de sprijin financiar și de servicii de consiliere pentru a accesa oportunități de studiu și formare în alte țări europene.
  • Susținerea și dezvoltarea de parteneriate între statele membre și sectorul privat. Cadrul European al Calificărilor sprijină colaborarea dintre guverne și sectorul privat pentru a dezvolta programe de formare și calificare personalizate, care să răspundă nevoilor diverse ale persoanelor cu acces limitat la educația tradițională. Astfel de inițiative contribuie la crearea unor medii de învățare mai flexibile și mai incluzive.

În concluzie, prin facilitarea recunoașterii calificărilor la nivel european, Cadrul European al Calificărilor joacă un rol central în crearea unor sisteme de educație și formare profesională mai echitabile și incluzive. Într-o Europă diversă și în continuă schimbare, accesibilitatea educației este un pilon cheie în combaterea discriminării și în asigurarea unei participări egale pentru toți cetățenii.

În plus, prin susținerea mobilității și a recunoașterii competențelor, Cadrul European al Calificărilor contribuie la reducerea decalajelor economice și sociale dintre diferitele regiuni și grupuri demografice din UE. Persoanele care se confruntă cu bariere semnificative în accesarea educației, fie din cauza dizabilităților, a statutului social sau a altor factori de discriminare, pot beneficia de sprijin pentru a-și atinge potențialul maxim.