Nediscriminarea este un principiu fundamental în legislația europeană, cuprins în Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene. Conform acestui principiu, nicio persoană nu trebuie să fie dezavantajată sau exclusă din cauza unor factori precum sexul, rasa, etnia, religia, orientarea sexuală, vârsta sau dizabilitățile. Corelat cu această definiție generală, aplicarea acestui principiu trebuie să includă în mod activ, promovarea accesibilității și a egalității de șanse în educație și formare profesională.
Accesibilitatea în educație și formare profesională se referă la eliminarea barierelor care împiedică accesul persoanelor vulnerabile la oportunitățile de învățare și dezvoltare profesională. Aceasta poate însemna adaptarea curriculelor, implementarea tehnologiilor asistive pentru persoanele cu dizabilități sau promovarea programelor de sprijin pentru minorități și grupuri defavorizate. Indiferent de mijlocul selectat, accesibilitatea este esențială pentru a ne asigura că toți cetățenii au șansa de a-și dezvolta competențele și de a participa activ în societate și pe piața muncii.
Din perspectiva formării profesionale continue, observăm faptul că, Cadrul European al Calificărilor oferă o platformă comună care permite adaptarea la nevoile diverselor grupuri sociale. Dintre măsurile prezentate și integrate pentru a sprijini accesibilitatea, amintim:
În concluzie, prin facilitarea recunoașterii calificărilor la nivel european, Cadrul European al Calificărilor joacă un rol central în crearea unor sisteme de educație și formare profesională mai echitabile și incluzive. Într-o Europă diversă și în continuă schimbare, accesibilitatea educației este un pilon cheie în combaterea discriminării și în asigurarea unei participări egale pentru toți cetățenii.
În plus, prin susținerea mobilității și a recunoașterii competențelor, Cadrul European al Calificărilor contribuie la reducerea decalajelor economice și sociale dintre diferitele regiuni și grupuri demografice din UE. Persoanele care se confruntă cu bariere semnificative în accesarea educației, fie din cauza dizabilităților, a statutului social sau a altor factori de discriminare, pot beneficia de sprijin pentru a-și atinge potențialul maxim.