Inițiem debutul seriei de articole dedicate conștientizării importanței „formării profesionale continue” prin stabilirea unui cadru unitar de înțelegere a acestui concept, pentru toți viitorii cititori și, sau, participanți la prezentul proiect.

Aparent, am putea lăsa înțelegerea „formării profesionale continue” la latitudinea fiecărei persoane, considerând sintagma ca fiind simplă și ușor de interpretat, dar, cunoașterea mai aprofundată a acestui domeniu și inflecsiunile sinonime din discursul dedicat acestui concept, ne obligă la delimitarea lui pentru proiect.

SPRE EXEMPLU:
Din Dex aflăm că prin Formare putem înțelege și:

1. Acțiunea de a (se) forma și rezultatul ei; formație.

1.1. Alcătuire, constituire.
1.2. Creare, educare, instruire, pregătire.
1.3. Creare, naștere.

Din definițiile identificate în Legea Educației, reținem:

“ARTICOLUL 25. Educaţia şi formarea profesională reprezintă ansamblul coerent şi continuu de activităţi şi experienţe de învăţare prin care trece subiectul învăţării pe întreaga durată a traseului său educaţional-formativ.”

Din Ordonanța de Guvern 129/2000, Republicată, privind formarea profesională a adulţilor, învățăm că:

„ARTICOLUL 7
(1) Formarea profesională a adulţilor cuprinde formarea profesională iniţială şi formarea profesională continuă organizate prin alte forme decât cele specifice sistemului naţional de învăţământ.
(2) Formarea profesională iniţială a adulţilor asigură pregătirea necesară pentru dobândirea competenţelor profesionale minime necesare pentru obţinerea unui loc de muncă.
(3) Formarea profesională continuă este ulterioară formării iniţiale şi asigură adulţilor fie dezvoltarea competenţelor profesionale deja dobândite, fie dobândirea de noi competenţe.”

Acestea sunt doar câteva dintre exemplele, ce ne demonstrează, concret, faptul că, în funcție de diverși factori (context, domeniu, nivel, interes, mediu, etc, etc), conceptul de „formare profesională continuă”, poate fi diferit abordat, analizat și interpretat.

Așadar, pentru claritate, atunci când vom discuta în cadrul proiectului PAȘI SPRE SUCCES PENTRU OAMENI OCUPAȚI despre „formarea profesională continuă” ne vom referi la acel proces activ și dinamic, de învățare teoretică și practică a unor noi cunoștințe (date și informații), a unor noi deprinderi și abilități, având la bază un edificiu educațional format deja în alte contexte educaționale (studii inițiale finalizate minim ISCED 3) și de formare, proces menit să conducă la consolidarea de noi competențe interconectate cu cele deja existente.

Asta înseamnă că milităm pentru un proces de învățare activă cu implicarea conștientă a persoanei, astfel încât rezultatele învățării să producă schimbări evidente în modul de abordare a profesiei și carierei profesionale. Schimbările vor fi rezultatul procesului de înglobare și omogenizare a cunoștințelor noi dobândite, în ansamblul vechilor cunoștințe deja existente.

În final, se cuvine a clarifica faptul că, clasificarea „ISCED” reprezintă Clasificarea Internațională Standard a Educației ce a fost adoptată la Conferința Generală a UNESCO în 2011 și este utilizată pentru a facilita comparația între sistemele naționale de educație, care diferă din punct de vedere al structurii și al conținutului programei de învățământ.

În categoria studiilor inițiale ISCED 3 este inclus învățământul secundar superior sau liceal, respectiv nivelul de studii care cuprinde clasele de liceu IX-XII/XIII. Acest tip de învățământ asigură educația generală și/sau specializarea elevilor cu vârsta între 15 și 19 ani, respectiv 15-17/18 ani și poate fi:

a) Învățământ liceal, care cuprinde clasele de liceu IX-XII/XIII, cu următoarele filiere: teoretică, vocațională și tehnologică;
b) Învățământ profesional cu durata de minimum 3 ani.

În contextul proiectului PAȘI SPRE SUCCES PENTRU OAMENI OCUPAȚI, în corelare cu criteriile impuse de programul de finanțare accesat, formarea profesională continuă va putea fi furnizată doar persoanelor ce demonstrează, prin documente, că au un nivel al studiilor inițiale finalizate de minim ISCED 3. La această condiție obligatorie, persoanele interesate mai trebuie să îndeplinească și alte criterii, ce sunt detaliate la secțiunea specifică din site_Informări GT.

PS: Dacă-ți dorești o societate evoluată distribuie și tu informarea.